Børnetræning

Trænerens fremtoning er afgørende for en god træning, og for at bevare en god kemi mellem spillere, trænere og forældre. Han skal være rollemodel med en god sportslig og menneskelig attitude både i klubben og som repræsentant for Avarta til kampe og stævner
 
Organisering:

  • Træningen skal altid, så vidt muligt, være planlagt og organiseret på forhånd.
  • Dette skaber en bedre træning for spillerne, og letter den for træneren.
  • Træneren skal altid møde før tid for at få overblik over materialer osv., så træningen kan starte til tiden.
  • Øvelserne skal som udgangspunkt stå klar, når spillerne møder, for på den måde, at skabe ro og struktur på træningen.

 
Coaching:

  • Coachingen skal være rettet mod den individuelle personlighed, som spilleren har.
  • Coachingen skal være situationsbestemt. Træneren skal finde de gode eksempler frem for at fejlrette. Det er læringsmæssigt lettere for spillerne at opfange den rette situation i den vellykkede udførelse. Ligeledes skaber det også en oplevelse af succes for spillerne og træneren
  • Træneren skal være opmærksom på, at ”ikke-coaching” også kan være meget brugbart, da spilleren derved skal opjustere kreativiteten og selv finde løsninger.

 
Fremtoning:

  • Træneren skal være iført Avartas træningstøj til såvel træning som kampe. Det er et vigtigt signal, at man, som træner, fremstår med et sportsligt udseende.

  • Træneren skal bevare den anerkendende og positive attitude i såvel sejre som nederlag

  • Træneren skal leve op til de gældende regler, som Avarta udstikker.

  
Samarbejde:

  • Træneren skal være åben overfor nye ideer. Både fra spillere, medtrænere og den sportslige ledelse.

  • Træneren skal deltage i de årgangsmøder, som den sportslige ledelse afholder.

  • Træneren skal altid have den enkelte spillers læring for øje, frem for sit eget hold.

 Indholdet i Avartas børnetræning

  • Alle øvelser er med bold

  • Minimum af kø til øvelser

  • Ingen løb rundt om fodboldbanen uden bold

  • Et trygt miljø med glæde

  • Alle spillere rammes på deres niveau.
     

For at give spillerne de rette redskaber til at udvikle sig indeholder en træning følgende elementer:

  1. Koordinations- og bevægelsestræning
  2. Basis teknik (cut, dribling, pasning og afslutninger)
  3. Spilforståelse
  4. Spil på lille areal

 

1. Koordinations- og bevægelsestræning

En god koordination og bevægelse er fundamentet for den gode udførelse af driblinger, spark og ”cutting”.
Træningen indeholder derfor elementer, der øver spillernes koordination. Det sker gennem brugen af løbestiger, boldkaos og rytmeøvelser med bold.

2. Basis teknik

Basistræningen udføres gennem en træning, som gentager elementerne i en
læringsspiral. Dvs. at basisområder (pasning/afslutninger, cut og driblinger) bliver trænet i hver træningsuge.

3. Spilforståelse

Spillernes spilforståelse udvikles gennem en træning, der indeholder spilformer som: 1v1, 2v1, 2v2, 3v3, 3v1 og 4v4.


Horst Weins model:

De fodboldfaglige begrundelser for ”Horst Wein” spil (20x30 m.):

  • Overskuelig og fysisk overkommelig

  • Mange tekniske og taktiske elementer

  • De samme situationer opstår igen og igen - let at coache

  • Spillerne lærer at spille med bredde

  • Let at koble småspillet sammen med de tekniske elementer, fx kan en bestemt dribling eller pasning blive italesat som det gode eksempel. Dermed skabes der sammenhæng i træningen

  • Brug af åbne spørgsmål får spillerne til at bevare kreativiteten og opmuntrer dem til selv at finde løsninger.

4. Spil

En kamplignende afslutning på træningen, der passer til spillernes størrelse. Det vil sige, at trænerne organiserer hold og banestørrelse efter dette. Selve udførelsen vil være præget af små områder og få spillere på hvert hold. Det sker med henblik på, at hver enkelt spiller får flest mulige boldberøringer. Og ligeledes presses til at tænke og udfører aktioner i højt
tempo!